Мікшерний пульт використовують під час звукозапису, зведенні й концертному звукопідсиленні. Також за допомогою мікшерного пульта здійснюється маршрутизація сигналів. Існують аналогові та цифрові мікшерні пульти. Обидва види мають свої очевидні переваги і недоліки.
• Перше – компактність. Поступово при розробках цифрових пультів проглядається розумний баланс між компактністю та ергономічністю.
Питання звукооператору: “Який цифровий пульт краще?”
Відповідь: “Той, який більше схожий на аналоговий”.
• Друге – функціональність. У цифрових пультах на кожен канал можна призначити різні еквалайзери, динамічну обробку, в «інсертні» точки – включити зовнішні прилади. У всіх пультах різних виробників є штатні прилади тимчасової обробки. У більшості мікшерів є можливість призначати затримку, як на виходи, так і на входи, що важливо при озвучуванні великих колективів на глибоких сценах, уникаючи, таким чином, появи ефекту гребінчастого фільтру, що неминуче трапляється в аналоговій техніці. Затримку можна встановлювати і на моніторний вихід для навушників, що надзвичайно зручно при живій роботі. Перевага цифрових пультів полягає в тому, що в цифрі простіше реалізувати мікшування великої кількості каналів. Може йтися до 100-200 каналів.
• Третє – ергономічність. Принципи роботи на різних аналогових пультах приблизно однакові, на цифрових пультах ні.
Для цифрового пульта актуальний процес звикання до алгоритму роботи з пультом. Актуальним є конфігурація консолі під звукорежисера фахівцем, що знається на пульті. Ці процеси ускладнюють роботу з пультом. Хоча багато виробників випускають програми-редактори, за допомогою яких можна зконфігурувати пульт. Тільки складнощі залишаються. Найкраще виглядають виробники цифрових пультів, у яких всього один редактор на всю лінійку вироблених консолей. Багато виробників забезпечують свої вироби програмами для iPad, iPhone і Android.
Компанія Roland Systems Group представила професійний компактний цифровий мікшерний пульт Roland M-200i, який доповнив лінійку V-Mixing System. Відмінною особливістю новинки є інтеграція з iPad – микшером можна повністю керувати з планшета. iPad-додаток підтримує управління передпідсиленн, фільтрами та параметричним і графічним еквалайзерами, але також включає можливість зберігати й завантажувати сцени, налаштовувати компресори та гейти, редагувати ефекти і не тільки. Це дозволяє здійснювати дистанційне керування пультом мікшера з будь-якого місця в кімнаті підключеного до порту LAN на M-200i.
Можна також використовувати безпровідний адаптер Roland Wireless Connect (WNA1100-RL), підключений до порту USB. Крім того, є можливість підключити iPad, використовуючи мультиконтактний кабель, що йде в комплекті з M-200i. Він не тільки забезпечує провідний зв’язок між пристроями, а й дозволяє заряджати iPad. Якщо користувач не має iPad, консоллю можна керувати за допомогою вбудованого РК-екрану та кнопок навігації. Бездротове підключення здійснюється з допомогою маршрутизатора.
Roland M-200i має архітектуру з 32-каналами і 17 моторизованими фейдерами, 8 універсальних шин (AUX), 4 матриці, 8 DCA-груп, 24 фізичні входи та 14 виходів (з можливістю розширення до 64×54). M-200i може мікшувати аудіоджерела з USB-порту. M-200i також включає порт Roland Ethernet Audio зв’язку (REAC), який дає доступ до потужних можливостей розширення, включаючи багатоканальний запис/відтворення, додаткові віддалені фізичні входи та мікшерні системи. Крім того, порт REAC забезпечує живий багатоканальний запис за допомогою Cakewalk SONAR Producer.
Цифровий мікшерний пульт M-5000 побудований на базі абсолютно нової платформи O.H.R.C.A. Використання даної технології дозволяє конфігурувати M-5000 під будь-які потреби. Пульт можна використовувати на живих виступах і під час гастрольних турів, в різних театральних постановках, телевізійних студіях.
O.H.R.C.A. розшифровується як Open High Resolution Configurable Architecture, відкрита налаштовувана архітектура високої роздільної здатності.
Що ж нова платформа може запропонувати користувачам?
Відкрита:
· Підтримка різних мережевих протоколів. Власний протокол REAC призначений для передачі керуючих даних і аудіо через Ethernet.
· Два слота для карт розширення. Підтримуються наступні протоколи: Dante, MADI, Waves Sound Grid, SDI, DVI, SFP. Тепер є можливість взаємодії з керованими по Dante підсилювачами/процесорами та повноцінний доступ до плагінів Waves.
Високий дозвіл:
Це означає перехід до 24 біт/96 кГц АЦП/ЦАП. В протокол REAC спочатку була закладена можливість роботи на 96 кГц, всього по REAC доступно 40 каналів в обидві сторони та при збільшенні частоти дискретизації кількість каналів не зменшується. Це дуже важлива відмінність від інших протоколів, наприклад, того ж таки Dante, в якому 64 канали в обидві сторони на 48 кГц і вже 32 на 96 кГц.
Налаштовувана архітектура:
Перехід на «цифру» відкрив абсолютно нові можливості для збільшення кількості доступних каналів і вихідних шин. В Roland M-5000 кількість входів і виходів може бути будь-якою. Тепер можна налаштувати входи/виходи повністю під свої потреби та в будь-який момент поміняти конфігурацію (до речі, переконфігурація каналів/шин відбувається без втрати звуку). Із виходом в 4-му кварталі цього року додатка Remote Control Software (RCS) всі налаштування можна буде здійснювати в онлайн або офлайн режимі на Mac або Windows PC. Підключатися до консолі можна буде через USB-порт на задній панелі, тобто, ніяких спеціальних пристроїв не знадобиться.
Додаток буде підтримувати дисплеї з високою роздільною здатністю та використання додаткових дисплеїв, інтерфейс буде багатовіконний, так що всю необхідну для роботи інформацію можна буде відображати одночасно. M-5000 може працювати одночасно тільки з 128 «канальними одиницями». Але кожному вхідному каналу, крім основного фізичного входу, можна призначити два додаткових. Ще можна робити наскрізну комутацію консолі та відправляти сигнал з будь-якого доступного фізичного входу на будь-який вихід безпосередньо. На кожному каналі є чотирьох смуговий параметричний еквалайзер, два прилади динамічної обробки, затримка сигналу та доступ до восьми процесорів ефектів. Для управління настройками декількох каналів їх можна об’єднувати в групи. Груп може бути 12.
На задній панелі пульта є 16 локальних аналогових входів і виходів. Головна вихідна шина може працювати в режимі моно, L-R, L-C-R і 5.1. Крім основної є й додаткова майстер-шина, яка може бути тільки L-R. В M-5000 закладена можливість повного резервування. Резервування здійснюється по живленню й по аудіоданим Підтримуються тільки протоколи REAC, Dante і MADI.
У пультах передбачені величезні можливості для запису. Сигнал з будь-яких двох виходів можна записувати на USB-флешку в форматі WAV, також з флешки можна програвати будь-який 2-х канальний WAV-файл. Без додаткових пристроїв можна записувати/відтворювати до 16 каналів через USB-інтерфейс за допомогою будь-якого секвенсера, встановленого на Mac або PC c підтримкою CoreAudio або ASIO 2.0 відповідно. У цьому випадку комп’ютер сприймає M-5000 просто як зовнішню звукову карту. Якщо потрібно записати більше каналів, то можна скористатися можливостями протоколу REAC (необхідно завантажити з сайту Roland безкоштовний драйвер для Windows PC і підключитися Ethernet-кабелем до гнізда REAC). Це дозволить отримати до 40 каналів запису/відтворення. Також можна записувати та відтворювати за допомогою карт розширення і відповідних мережевих протоколів.
У пульт можна записати до 300 сцен, при цьому є спільні настройки, “global scope”, що впливають на всі сцени, й фільтр виклику, що застосовується до кожної конкретної сцени. Компанія Roland вичікувала та уважно стежила за кроками конкурентів. Тому на сьогодні в M-5000 застосовані кращі технологічні рішення і консоль буде затребована на протязі багатьох років.