Науково-технічний прогрес не стоїть на місці, і цифрові фортепіано зайняли впевнені позиції на ринку клавішних музичних інструментів. Сьогодні ринок цифрових фортепіано охоплює найрізноманітніші категорії споживачів. Музичні школи академічного та естрадно-джазового спрямування, творчі гуртки, вокальні та театральні студії, вищі мистецькі навчальні заклади, релігійні організації. Разом із цим відносно демократична ціна цифрових фортепіано зробила їх доступними самому широкому колу любителів музики, музикантів, учнів та студентів. Зупинимося детально на деяких беззаперечних перевагах цифрового фортепіано перед традиційним акустичним для домашнього музикування та навчання.
Отже, цифрові фортепіано не потребують налаштування. І якщо в домашньому музикуванні дана властивість цифрового фортепіано є не більш ніж зручним та приємним доповненням. Та от коли мова заходить про систематичні процеси навчання дитини музичної грамоти, розвитку слуху. А також навичок сольфеджування, інтонування при грі на струнно-смичкових та деяких духових музичних інструментах. У вокальній школі, зазначена особливість цифрового фортепіано набуває вирішальну роль. Розвиток професійного слуху музиканта передбачає набуття в процесі навчання звуковисотної пам’яті. А також комплексу пов’язаних з нею ладо-тональних відчуттів.
Гармонічна та мелодична пам’ять формується протягом багатьох років системних занять хоровим та сольним співом, сольфеджіо. Чистота строю музичного інструменту, який встановлений в класі сольфеджіо, хорового чи сольного співу має в цьому вирішальну роль. Коректний розвиток мелодійного, гармонічного, звуковисотного, ладового слуху не можливий без системного накопичення відповідних слухових вражень. Які учень отримує прослуховуючи лади, інтервали, акорди, мелодії, зіграні на фортепіано. Коли потім вчиться відтворювати ці елементи за допомогою голосового апарату. Чисте інтонування голосом передбачає розвиток координації між слуховою пам’яттю та голосовим апаратом. Чи можливе чисте інтонування учнем ладів, інтервалів, акордів якщо вони звучать не чисто на ненастроєному фортепіано і в такому вигляді залишаються в слуховій пам’яті учня? Однозначно – ні.
Те саме стосується навичок інтонування при грі на струно-смичкових. (скрипки, альти, віолончелі, контрабаси) і духових інструментах (наприклад, на тромбоні). Чисте інтонування при грі на даній категорії музичних інструментів залежить від внутрішнього уявлення виконавця про відносну висоту звучання тієї чи іншою ноти. Ладо-тональні тяжіння всередині виконуваної мелодії або в гармонічних послідовностях. А ці уявлення формуються як при заняттях безпосередньо на музичному інструменті. (постановка ігрового апарату, навички процесу видобування звуку). Так і при заняттях сольфеджуванням, хоровим, сольним співом, грою на музичному інструменті з фіксованою звуковисотністю. Тобто на фортепіано. Все вищезазначене повною мірою стосується і розвитку навичок чистого інтонування в класах сольного, хорового співу.
Вирішальну роль у формуванні навичок чистого інтонування в класах струнно-смичкових інструментів, хорового та сольного співу. А також духових інструментів відіграє і чистота строю музичного інструменту, який використовується для акомпанементу. Зазвичай таким інструментом і є фортепіано. Якщо у вокальній школі процес інтонування передбачає формування координації між слуховою пам’яттю (слуховими враженнями) і голосовим апаратом. То при грі на струнно-смичкових інструментах – між слуховою пам’яттю і ігровим апаратом. При грі на духових інструментах між слуховою пам’яттю та дихальним апаратом.
Слух людини має властивість пристосовуватись до певних відхилень в чистоті строю музичного інструменту. І якщо протягом тривалого часу музикант чує не зовсім налаштований музичний інструмент. Відповідно з часом відчуття неточності звуковисотного строю зникає і строй починає сприйматися як нормальний. Людина перестає це помічати, відчуття відносної звуковисотності, ладових тяжінь притупляються. Тому, чистоті строю музичного інструменту, який систематично використовується в процесі навчання, слід приділяти першочергову увагу. А це не завжди можливо по різним причинам. При використанні цифрового фортепіано дане питання знімається як таке.
Окремо слід зупинитись на тому, що невід’ємною властивістю перших цифрових фортепіано були неприродні відчуття при взаємодії пальців виконавця з клавішним механізмом. Такий стереотип міцно закріпився в уявленні про цифрове фортепіано. Особливо серед викладачів (переважно старшого покоління) музичних шкіл, училищ, вищих мистецьких навчальних закладів.
Вважалося, що клавіатура цифрового фортепіано не формує в учня необхідні для професійної гри вміння та навички. Таким чином, робився висновок про те, що цифрове фортепіано не може замінити акустичне. І саме в довготривалому процесі навчання дитини грі на цьому музичному інструменті. А підходить лише для домашнього музикування та виступів у концертах естрадно-джазового спрямування. Тож на вирішення даної проблематики були спрямовані всі зусилля фірм виробників цифрових фортепіано за останні роки. Результатом цієї роботи, стала поява клавішного механізму на цифрові фортепіано. Який в повній мірі імітує відчуття від дотику і гри на клавіатурі акустичного фортепіано. А також реагує на всі прийоми гри на фортепіано, штрихи виконання, імітує механічні процеси. Які відбуваються в клавішному механізмі акустичного фортепіано при грі.
Так, компанія Kawai розробила клавішний механізм Millenium III Hibrid Action. Він є точною копією клавішного механізму акустичного роялю Sigeru Kawai SK–EX. І лише з тією різницею, що молоточок при грі не торкається струн, яких в цифровому фортепіано просто немає. В акустичному фортепіано якість виготовлення молоточка та обробка його ударної поверхні грають вирішальну роль. Саме вирішальну в формуванні тембру звуку музичного інструменту. Оскільки в цифровому фортепіано сам молоточок не приймає участі в процесі звукоутворення. Тому в механізмі Millenium III Hibrid Action головка молоточка замінена з деревино-фетрової на формовану з вуглеводного волокна. Для порівняння, на рис. 1 наведені фото клавішного механізму Millenium III Action для акустичного роялю (рис.1 – а). Та механізм Millenium III Hibrid Action (рис.1 – б), який використовується у флагманському цифровому фортепіано Kawai Novus NV10:
а) б)
Рис 1. Клавішний механізм Kawai Millenium III Action для акустичного роялю (а). Механізм Kawai Millenium III Hibrid Action для цифрового фортепіано Novus NV10 (б)
Такий самий принцип побудови механізму клавіатури використовується й у флагманському цифровому фортепіано Kawai NovusNV5 (рис.2). З тією лише різницею, що в даному випадку орієнтування молоточків є вертикальним. Як в акустичному піаніно, адже модель Kawai Novus NV5 позиціонується фірмою і виглядає як піаніно. А модель Kawai Novus NV10 – як цифровий рояль. Тому й орієнтування молоточків і всієї конструкції механізму є горизонтальним, як в акустичному роялі.
а) б)
Рис 2. Клавішний механізм Kawai Millenium III Action для акустичного піаніно (а); механізм Kawai Millenium III Hibrid Action для цифрового піаніно Novus NV5 (б)
Окремо слід звернути увагу на беззаперечно перспективну систему оптичних сенсорів. Вони використовуються в механізмі Millenium III Hibrid Action замість традиційних механічних. Оптичні сенсори реагують на найдрібніші нюанси дотику виконавця до клавіш. Це забезпечує видобувати звучання з недосяжним для механічних сенсорів розмаїттям динамічних градацій, відтінків/штрихів, тембрових фарб. У більш доступних цінових категоріях фірма Kawai використовує клавішний механізм власної розробки Grand Feel II та Grand Feel Compact. В якому клавіша також виготовляється з цільного куска деревини і має довжину. Наближену до такої в клавішних механізмах акустичних роялів (Grand Feel II) та піаніно (Grand Feel Compact), рис. 3:
Рис. 3. Клавішний механізм Grand Feel II цифрових фортепіано Kawai серії CA
У цифрових фортепіано основний акцент в звучанні робиться саме на відтворення тембру натурального акустичного фортепіано. Тому додаткових тембрів в цифровому фортепіано відносно не багато. Далеко не кожен з нас хоч раз в житті мав змогу доторкнутися до клавіатури акустичного роялю Steinway&Sons чи Shigeru Kawai. Відчути красоту тембру цих легендарних музичних інструментів. Сучасні технології звукозапису і звуковідтворення кожної ноти акустичного роялю в цифровому фортепіано дозволяють нам не виходячи з дому насолоджуватися і відчувати в повній мірі неперевершену красу. А також неповторність тембрових красок цих легендарних музичних інструментів. Варто зазначити, що компанія Kawai для своїх цифрових фортепіано використовує високоякісні Семпли. Вони записані з особливою ретельністю з власних флагманських моделей роялів. Таких як Shigeru Kawai SK–EX, SK5, EX Concert Grand. Компанія Roland використовує Семпли, записані з концертного роялю Steinway&Sons, модель D274.
Красивий, насичений обертонами справжнього концертного роялю, звук цифрового фортепіано, приємні на дотик механічні властивості клавіатури. А також спроможність для учня легко варіювати тембр звуку в залежності від характеру виконуваної п’єси. (дана властивість на сучасному еволюційному рівні розвитку технічної досконалості клавіатури цифрового фортепіано стає найбільш значущім набуттям). Все в купі додатково мотивують дитину продовжувати навчання, підтримують інтерес до музикування. На думку одного з професійних піаністів кількість динамічних, штрихових, колористичних градацій в сучасному цифровому фортепіано Kawai середнього цінового діапазону «однозначно не менша ніж у високоякісного акустичного піаніно, і однозначно більша ніж у акустичних піаніно середнього ступеня якості».
New Age Pad в цифрових фортепіано
Що стосується додаткових тембрів, які відтворюються на цифровому фортепіано (електропіаніно, орган Хамонда, клавесин). То вони можуть дати учню не лише уявлення про відповідні музичні інструменти та особливості гри на них. А й розширити його творчі пошуки у втіленні різноманітних музичних та колористичних образів в звучанні. Окремо відмітимо цікавий фірмовий комплексний тембр New Age Pad. Який використовує в своїх цифрових фортепіано компанія Kawai. Деякі п’єси, в тому числі ті, які часто використовується в педагогічному репертуарі. Саме в дитячих музичних школах та школах мистецтв, виконані з використанням даного тембру. (наприклад «Маленькі прелюдії та фуги» Й. С. Баха). Набувають відмінних від традиційних, незвичних смислових та тембрових особливостей. В даному тембрі особливої виразності набувають фортепіанні транскрипції музичних тем з мультфільмів та художніх фільмів.
Додатково зазначимо на такі, корисні для домашнього застосування (в тому числі в процесі навчання дитини), властивості цифрового фортепіано, як можливість регулювати загальну гучність звучання та можливість займатися музикуванням в навушниках не заважаючи іншим мешканцям та сусідам.