Perform-V – потужний вокальний процесор, який розмістив свої елементи керування саме там, де вам потрібно!
Ідеально мати під рукою кваліфікованого звукорежисера, який би займався всіма необхідними звуковими потребами. Але, цей варіант далеко не завжди є практичним, особливо коли вас «затиснули» в кутку місцевого пабу. На щастя, TC-Helicon має чудовий досвід у пошуку рішень таких проблем. Одним з таких рішень є модель Perform-V.
Новий мультифункціональний вокальний процесор, кріпиться до мікрофонної стійки, та забезпечує вражаючий набір ефектів, включаючи реверберацію, дилей та голосовий даблінг. Не менш цікава інтелектуальна функція оформлення звуку – комбінація еквалайзера, компресії, де-ессера та гетеа. Також є корисні функції заглушення зворотного зв’язку та хроматична пітч-корекція (корекція висоти тона). Більшість своїх елементів Perform-V отримав зі вже існуючих TC-продуктів помістивши їх у дуже ергономічному та компактному корпусі.
Perform-V оснащений мікрофонним преампом з фантомним живленням, автоматичним регулюванням підсилення сигналу та клавішою “Tap-Tempo”. З її допомогою дилей синхронізується з темпом обраної пісні. У розпорядженні наявні три слоти для збереження улюблених пресетів. Їх можна миттєво викликати, натиснувши одну зі спеціальних пронумерованих клавіш. Також є вихід на навушники, який може запускати вушні монітори або використовуватись для прослуховування бекінг-треків. Щоб налаштувати підсилення мікрофона, достатньо просто натиснути клавішу “Set” та заспівати найгучнішу ноту, і налаштування виконано.
І це ще далеко не все. Вбудований мікрофон RoomSense дозволяє практикуватися без підключення зовнішнього мікрофона. Також, він служить для реалізації, мабуть, найамбітнішої функції процесора – автоматичної гармонізації. Використовуючи відповідний пресет, Perform-V може прослідковувати та аналізувати музичний супровід. Це робиться за допомогою вбудованого мікрофона RoomSense або аналогового входу Aux, щоб потім створити відповідну вокальну гармонію. Звичайно, для ТС-Helicon автоматична гармонізація не в новинку. Однак, по-перше, компанія переклала цю функцію в інтегрований мікрофон. По-друге, змусила його вирахувати потрібний інтервал гармонії з того, що він почує, – це справді не абияке досягнення.
Якщо ви бажаєте потренуватися, увімкніть дисплей пітч-візуалізації (візуалізації висоти тону). Він допоможе вдосконалити вашу вокальну техніку та покаже, якщо ви помилитесь на пів тону вище або нижче. Щоб активувати режим Pitch Guide, натисніть і утримуйте кнопку “Pitch”. Розміщені навколо регулятора різнокольорові світлодіоди ефективно виконуватимуть роль індикаторів висоти тону.
У вбудованого мікрофона є ще одна функція. Він може приймати пресети, імпортовані зі смартфона або планшета з операційною системою iOS або Android. Це здійснюється за допомогою програмного додатку Perform-V, який можна завантажити безкоштовно. Такі завантажені пресети можна сортувати по стилю, назві композиції або виконавцям. Крім того, за допомогою програми можна дістати до чотирьох додаткових вокальних ефектів. Серед них, у тому числі, мегафон, “hard-tune”, пітч-корекцію та вище згадану інтелектуальну гармонізацію.
Для запуску програмного додатка Perform-V потрібна операційна система iOS 8.1 або більш пізня версія. Якщо у вас немає смартфона або планшета, є й інший спосіб дістатись до бібліотеки пресетів. Це програма VoiceSupport TC-Helicon. Її можна завантажити зі сайту виробника і вона підтримується Windows і Mac OS X. З VoiceSupport пресети можна “перетягувати” з онлайн-бібліотеки TC-Helicon за допомогою інтерфейсу “drag-and-drop” та передавати їх на пристрій через USB.
Для використання імпортованих пресетів, у пристрої передбачена ще одна функція під назвою Hit. Вона, однак, не має нічого спільного з просуванням вас на верхівку хіт-параду. Ідея така, що за допомогою всього однієї кнопки можна увімкнути чи вимкнути у вибраному пресеті один або кілька додаткових ефектів. Тому, це найбільше схоже на те, ніби діють два пресети в одному. Наприклад, у вас може бути пресет, в який додана лише основна реверберація. Але, коли ви знову натискаєте кнопку “Preset”, замість неї активуються інші ефекти, наприклад, гармонія. На практиці цю функцію можна застосовувати для швидкого переходу від ефекту хору до виділення окремих фраз. Щоб увімкнути або вимкнути Hit, необхідно натиснути клавішу “Preset”, і її підсвітка зміниться з зеленого на синій. Крім того, є також клавіша “Talk”. Вона блокує всі ефекти, залишаючи лише чистий звук на той випадок, якщо потрібно поспілкуватись з аудиторією.
Вхід Aux з роз’ємом під міні-джек може приймати сигнали від мобільних аудіоплеєрів для репетицій або програвання бекінг-треків. Але тут є одне дизайнерське рішення, яке трохи бентежить. Під час співу з навушниками звук, який відтворюється через Aux, пропускається на основний вихід та на навушники з невеликою затримкою. Схоже щось пов’язане з процесом пітч-аналізу. Це не проблема для співу або для програвання бекінг-треків. Але, як зазначає інструкція, цей момент робить його непридатним для супроводу живих інструментів. Тим не менш, під час виступу можна було б приймати на вхід Aux сигнал, скажімо, від підсилювача акустичної гітари. Можна було б запустити гармонізацію, не відволікаючись на розсинхронізацію в часі, як це може статися при прийомі сигналу на мікрофон.
При змішуванні затриманої версії вхідного сигналу на Aux з сигналом мікрофона, поданим на РА систему, звучання не буде чудовим… Отже, чому б не передбачити для користувача опцію зупинки вхідного сигналу на Aux, який також з’являється на мікрофонному XLR виході? Було б краще використовувати його виключно для визначення тоніки для ефекту гармонізації.
Міцний пластмасовий корпус надійно кріпиться на мікрофонну стійку. Але якщо стійка нестандартна, з потовщеною верхньою секцією, тоді кріплення не підійде. На задній панелі знаходяться балансні мікрофонні XLR вхід та вихід. Також передбачений чверть-дюймовий роз’єм PEDAL (для підключення додаткових підлогових контролерів Switch 3 та Switch 6) та 3,5-мм вхід Aux. Міні USB-роз’єм дозволяє оновлювати програмне забезпечення. Також, можна безпосередньо підключати процесор до комп’ютера, тоді як живлення постачається з універсального зовнішнього PSU з роз’ємом типу “push-fit”.
Мікрофонний вхід і вихід забезпечений роз’ємами XLR, а вхід Aux – 3,5-мм штекерним роз’ємом. На передній панелі пристрою знаходиться 3,5-мм міні-роз’єм для навушників. Вся похила верхня панель оснащена підсвіченими функціональними клавішам, які добре видно на фотографії. Що ви, напевно, не зможете там побачити, – то це те, наскільки яскраво вони світяться в тьмяно освітлених клубах! В центрі панелі знаходиться регулятор параметрів, оточений розміщеними по колу індикаторами.
Запрограмувати три пресети на базі стандартних налаштувань досить легко. Виберіть потрібний пресет, тоді активуйте ефекти (дабл, дилей або реверберацію), які ви бажаєте додати до пресета. Утримуючи клавішу відповідного ефекту, ви можете регулювати його рівень, повертаючи ручку регулятора. Зверніть увагу на один момент під час налаштування ефекту. Провернувши регулятор за межу його діапазону в будь-якому напрямку, ви перейдете на іншу варіацію цього ж ефекту. При цьому світлодіодні індикатори змінять свій колір. Для кожного з трьох типів інтегрованих ефектів є чотири варіації. З них три попередньо встановлені та ще одна, яку можна замінити імпортованою з програми. Нема потреби зберігати будь-які зміни, оскільки налаштування зберігаються автоматично.
Клавіші “Anti-feedback”, “Tone” та “Pitch” (хроматична пітч-кореція) потрібно просто увімкнути або вимкнути. Функція заглушення зворотного зв’язку активується в той момент, коли клавіша “Anti-feedback” засвічується синім. Потім, коли ви продзвоните систему, клавіша змінить колір на червоний, щоб показати, що функція активна. Однак, якщо ви використаєте всі її можливості, клавіша блиматиме, і це означатиме, що вам потрібно зменшити підсилення та почати заново.
Щоб увімкнути або вимкнути клавішу фантомного живлення “48V”, необхідно її натиснути та утримувати впродовж декількох секунд. Дякуючи цьому, це навряд чи вдасться зробити випадково. Той самий принцип застосовується для доступу до режиму “auto-level”. Якщо ви натиснете, та утримуватимете клавішу “Talk”, вона почне блимати, заблокує елементи керування та заглушить вихідні сигнали. Таким чином, ви зможете піти випити кави під час перерви, не турбуючись про те, що хтось порпатиметься в ваших налаштуваннях. Щоб розблокувати, ще раз натисніть та потримайте клавішу. Якщо у вас є мікрофон TC-Helicon MP75, можна активувати режим Mic Control та керувати ефектами. Використовуйте верхню кнопку на мікрофоні для перемикання пресетів (хоча її можна перепрограмувати й на іншу функцію, наприклад, гасіння реверберації).
Аналоговий мікрофонний преамп працює в діапазоні від -28 до +2,8 дБu, продукуючи EIN на рівні -128 дБ (по шкалі A). Це ставить його на один рівень з типовим мікшером, а конверсія складає 24 біт з дискретизацією 128. Вихідний опір дорівнює 30 Ω (незбалансований) або 60 Ω (збалансований). Це означає, що довжина кабелів не стане проблемою. При цьому, частотна характеристика є на диво рівномірною – 0,5 дБ на частоті від 20 Гц до 20 кГц.
Що ж стосується самих ефектів, в ТС-Helicon надзвичайно міцна репутація, коли справа доходить до дилея та реверберації. Тут нема чого турбуватися – всі реверберації охоплюють найпридатніший діапазон малого і середнього часів реверберації з різними тембрами. Понад міру нічого нема, у той час як дилеї включають затримку восьмої і чверті зі зворотним зв’язком. Також є слеп-бек дилей у стилі кантрі-рок. Будь-який час дилею, встановлений за допомогою клавіші “Tap-Tempo”, зберігається в поточному пресеті. Також тут є дабл – ефект подвоєння голосу. Він створить витончений, але ефектний штучний дабл-трек (ADT), додавши коротку затримку та незначну зміну висоти тону до копії оригінального звуку.
Інструкція від TC-Helicon рекомендує залишати клавішу “Tone” постійно активною. Але як з’ясувалося, що, з високоякісною РА системою, ця функція видає трохи занадто різку зміну тембру. Крім того, потрібно прибрати більше низів, ніж справді необхідно, щоб уникнути хлопків в мікрофоні. Тим самим створюється досить різкий підйом високих звуків, що надає їм дещо надмірної “невагомості” та позбавляє їх основи. Бажано було б мати можливість трохи збавити цей ефект (або імпортувати його альтернативну версію), як це дозволяють зробити інші ефекти. Але все, що ми можемо на даний момент – це увімкнути його або вимкнути. Тим не менше, завжди є перспектива оновлення програмного забезпечення в майбутньому. Тому треба або припинити використовувати ефект, або боротись з негативними моментами, відкоригувавши частоту зрізу на вашому мікшері.
Щоб випробувати функцію гармонізації, в своєму першому експерименті я використав непідключену акустичну гітару з багатоголосним вокалом від динаміків. Його також було чути на місці, де знаходився Perform-V, що ще раз підтвердило його надійність. Я виявив невелике недотримання гармонійності верхніх інтервалів, але завжди можна потримати клавішу, щоб відрегулювати рівень. Якість гармонії на тому ж рівні, що й в інших продуктів TC-Helicon. Так що, знову ж таки, поки ви не встановите занадто високу гучність, все працюватиме відмінно.
Наступний тест, що проводився під час концерту в пабі з підсиленими акустичною гітарою, електрогітарою та кахоном. Він підтвердив незамінність апарату в умовах бою. Ми випробували функцію гармонії лише на парі пісень – жодного збою і вокальні ефекти справді звучали пречудово. Ми навіть залишили увімкненим “Tone”, але трохи знизили рівень високих частот на мікшері.
Придушення зворотного зв’язку також працювало належним чином. Фільтри вузькосмугові та мають незначний вплив на загальний звук. Тим не менш, в ідеалі вам потрібно налаштувати їх перед тим, як грати, продзвонивши систему. Якщо залишити їх працювати під час виступу, будь-яка перешкода в системі може стати досить чутною, перш ніж буде придушена фільтрами. Це стосується, мабуть, усіх систем придушення зворотного зв’язку, які працюють за допомогою вузькосмугових фільтрів.
В переважній більшості відношень, процесор Perform-V є надзвичайно практичним, простим у використанні та налаштуванні. Він ідеальний з точки зору ергономічності. У мене були певні проблеми з пресетами функції Tone. На мій погляд, вона є трохи безглуздою. Я не можу зрозуміти, чому не можна заблокувати вплив сигналу Aux на мікрофонний вихід й використати його для керування гармонією. Але у всьому іншому, вокальний процесор “Perform-V” є просто неперевершеним інструментом для миттєвої обробки голосу. Ну, а завдяки дизайну фіксатора до мікрофонної стійки, всі елементи керування розташовані так, що до них дуже легко дістатись.
Пресети Perform-V
Програма Perform-V пропонує неймовірну колекцію пресетів, створених на основі величезної кількості пісень та жанрів. Бібліотека пресетів, по суті, базується на широкому репертуарі найрізноманітніших вокальних композицій, посортованих за жанром. Також, є кілька стандартних одно- та двоголосних пресетів гармонії, таких як “гармонія вгору”. У деяких випадках можна запустити пресети гармонії для окремих фраз і хору з конкретних пісень, наприклад, “Cinnamon Girl” Ніла Янга.
Процес імпортування патчів з iPad в принципі нескладний. Однак виявилось, що для цього важливо встановити гучність на максимум та тримати динамік iPad поруч із мікрофоном Perform-V. До ваших послуг більш ніж достатньо можливостей на будь-який випадок, однак хотілося б мати також і опцію звичайного редактора.
За матеріалами огляду: Пола Уайта