Точне співпадіння
Пошук в заголовках
Пошук за змістом
Пошук в записах
Пошук в сторінках
Вхід для дилерів

Як три педалі ефектів від BOSS змінили світ

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

Як три педалі ефектів від BOSS змінили світ

Напевне, кожен гітарист, на тому чи іншому етапі свого життя, використовував, використовує або планує використовувати педалі ефектів від BOSS.
Продаж педалей ефектів BOSS, які  вважаються «Золотим стандартом» дизайну, звучання та практичності, складає  понад 15 мільйонів по всьому світу. Ці маленькі симпатичні стомпбокси знайшли своє місце біля ніг як професійних гітаристів та студійних інженерів, так і домашніх музикантів-аматорів.

Їх шлях – це мільйони студійних записів та виступів, мабуть, на всіх сценах світу. Педалі ефектів BOSS навіть зіграли важливу роль у формуванні цілих музичних жанрів! Вони й справді всюдисущі. Як результат, педалі ефектів від BOSS ніколи не викликають жодних негативних думок. Тільки те, що й так зрозуміло —  вони забезпечують чудові результати, функціонують на інтуїтивному рівні, та просто працюють!

Багато хто вже й забув про те, скільки голів запаморочив BOSS тоді, в 1977 році, коли перші три моделі педалей ефектів BOSS приголомшили нічого не підозрюючу гітарну спільноту. Перші педалі ефектів OD-1 OverDrive, PH-1 Phaser та SP-1 Spectrum не тільки чудово звучали. Вони стали квантовим стрибком вперед, як в плані електронного, так і фізичного дизайну. Крім того, вони встановили новий (все ще неперевершений) стандарт якості та надійності збірки.

Спробуємо зрозуміти, наскільки кардинально дизайн педалі ефектів BOSS переломив уявлення музичного світу про стомпбокси. Повернемось назад в 70-ті та подивимось, як саме вони виглядали до того, як перші педалі ефектів від BOSS сколихнули сцену.

 

Байрон Страк для Блогу Roland Australia

ВЕЛИКІ ПЕДАЛІ — ТРЕНД 70-Х
Це була одна з найбільш знакових епох в розвитку гітарної музики. Не дивлячись на це, на початку 70-х використання педалей ефектів було дуже обмеженим.
Типова гітарна установка в 1970-х роках могла включати в себе одну або максимум дві педалі. І це на професійному рівні! Педалі ефектів Fuzz та Treble Boosters були найтрендовішими через високий попит на запальні рок-н-рольні гітарні тембри. Педалі Wah також користувались попитом завдяки популяризації Wah-ефекту Джимі Хендріксом наприкінці 1960-х років.
Однак, поряд з цим, педалі ефектів і справді були рідкістю. UniVibe, Flanger та ще кілька подібних педалей використовувались в досить великій кількості, але не були буденним явищем для середнього гітариста. Навіть на вершині слави гурту The Who,  початок — середина 70-х, Піт Таунсенд  використовував єдину одноефектну педаль Fuzz! *

* Тим не менш, це було дуже круто. Навіть за сучасними стандартами!

 

ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ЛЕГЕНДИ

Більшість не зіркових музикантів, учасників домашніх та гаражних рок-гуртів на початку 1970-х років, не могли дозволити собі придбати декілька педалей ефектів. Це якщо вони задумувались про їх використання взагалі! Для середнього гітариста було дуже великою рідкістю мати більше однієї педалі, не кажучи вже про цілий педалборд. І справа тут була не тільки в їх вартості. Інша особливість класичних педалей ефектів полягала в тому, що вони були просто ВЕЛИЧЕЗНИМИ — і за розміром, і за вагою.
З початку десятиліття і до 1977 року корпорація Roland активно працювала на музичній ниві, розробляючи всі види інструментів та аксесуарів. Вони навіть випустили кілька педалей ефектів. Серед них AS-1 Sustainer, AG-5 Funny Cat (!), AF-100 Bee Baa та інші пристрої з незвичними назвами.

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

 

ПЕРШІ 4 ПЕДАЛІ ЕФЕКТІВ

До 1976 року корпорація BOSS, філіал Roland, випустила 4 педалі ефектів. Це були GE-10 Graphic Equalizer, Chorus Ensemble CE-1, BF- 1 Flanger та DB-5 BOSS Driver. Chorus Ensemble CE-1  стала не тільки першою в світі педаллю хорус-ефекту, але й першою педаллю ефектів від BOSS взагалі. Звучання цих перших педалей BOSS отримало надзвичайно широке визнання, однак щодо технології, то вони  були цілком типовими для своєї епохи. Ви можете це побачити на фотографії вище. Зверніть увагу на розмір та панель управління!

Розмір цих педалей ефектів не був хитромудрим маркетинговим прийомом, як і не мав на меті привернути більше уваги. Просто тоді саме такими й були педалі ефектів! Здебільшого, розмір був обумовлений необхідністю. Електронні компоненти того часу були великі за розміром, і для того, щоб умістити схеми у відповідний корпус, потрібен був простір.

 

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

 

Хоча й це незабаром змінилось …

ЯКЩО ВСЯ ЕЛЕКТРОНІКА ЗМЕНШУЄТЬСЯ,
ТО ЧОМУ Б НЕ ЗРОБИТИ ЦЕ Й ПЕДАЛЯМ?

Кінець 60-х років дійсно підштовхнув бум у мікроелектроніці. Багато в чому цей бум завдячував величезним інвестиціям урядів,  конкуруючих в  «Космічній гонці», та їх цілі відправити людину на Місяць. Як прямий результат, прогрес в галузі напівпровідникових технологій швидкими темпами сприяв повсюдному впровадженню менших за розміром і дешевших електронних компонентів. На початку 1970-х років ця технологія просочилась і в музичну сферу. Саме тоді й з’явилися перші компактні педалі від компаній, що спеціалізувались на гітарних ефектах.

Перша хвиля компактних педалей ефектів від американських та японських виробників була сприйнята гітаристами з величезним ентузіазмом. Вони належним чином оцінили їх (суттєво) нижчу ціну та портативність. Щоправда, ці педалі й надалі були досить низькотехнологічними. Для них часто використовувались прості універсальні корпуси в стилі «зроби сам», придбані з полиці магазину електроприладів. «Кнопкові» ножні перемикачі також були досить простої конструкції — стара переорієнтована технологія, взята з більш старих та громіздких моделей педалей.

Корпорація BOSS з цікавістю спостерігала за цією новою тенденцією розвитку педалей ефектів. Вони вже мали певний успіх з попередніми версіями «у великих коробках», найвизначнішою з яких була легендарна педаль CE-1 Chorus Ensemble.  Для BOSS стає очевидним, що педалі ефектів очікує набагато яскравіше майбутнє, ніж вважали деякі виробники, критики і навіть музиканти.

Засновник Roland та BOSS, Ікутаро Какегаші, прагнув винести технологію за існуючі тогочасні межі, як в плані звучання, так і дизайну. Керований цією мотивацією, він прийняв рішення «працювати в найжорсткіших умовах, щоб надати музикантам максимально можливий потенціал».
BOSS вирішив розпочати розробку концепції гітарних педалей ефектів компактного розміру. Вони повинні були забезпечити відмінне звучання, і в той же час бути легкими та вміщатись в футлярі для гітари.

 

І от все почалось …

 

ПЕДАЛІ ЕФЕКТІВ ВІД BOSS ТА МАЙБУТНЄ

В середині 70-х BOSS розпочав дослідження, які призвели до повного переосмислення того, як саме можуть працювати стомпбокси. Це  був погляд на педалі ефектів в цілому. Враховувалось абсолютно все — що саме подобається в них гітаристам, що потребує вдосконалення та яким чином втілити ці вдосконалення технологічно.
Вони поєднали найкращі елементи існуючих стомбоксів та усунули слабкі місця, що негативно позначались на їх використанні. В результаті, BOSS вдалося успішно оптимізувати та модернізувати конструкцію своїх педалей та додати до них свої революційні вдосконалення:

 

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

 

1. Портативність
Першою та найпріоритетнішою необхідністю був «компактний» розмір. Класична лита модель шасі педалей ефектів від BOSS не змінювалась з моменту її впровадження в 1977 році. І з тих самих пір вона все ще диктує  тенденцію розміру та дизайну компактних стомпбоксів. Новий дизайн забезпечив не тільки портативність та компактність, але й надміцну металеву конструкцію корпусу, що додала йому стійкості та довговічності. Про такі кажуть – «побудований як танк».
Використання алюмінію для корпусу зробило  його набагато легшим та зручнішим у порівнянні з виробами конкурентів,  а також ідеальним для транспортування.
Розміри, використані в моделях SP-1, PH-1 та OD-1, з часом так і залишились  стандартними для всіх педалей ефектів BOSS:

  • Довжина — 125 мм
  • Ширина — 70 мм
  • Висота —  55 мм

 

2. Посилена конструкція стомпбоксів
Всі ми добре знаємо, що стомпбокси від BOSS є надзвичайно міцними. Товста лита цільнометалева конструкція корпусу знаменита своєю довговічністю та забезпечує відмінний захист для розміщеної всередині електроніки. Ми бачили, як їх переїжджали автомобілями, після чого вони все ще працювали (до речі, ми не заохочуємо вас це робити). На перших порах, інженери BOSS тестували педалі, викидаючи їх з вікна другого поверху!

Кожен компонент випробовувався на стійкість до екстремальних умов використання. У специфікації електронного вимикача, наприклад, вказано, що він повинен бути здатним витримати мінімум 100 000 натискань. У BOSS навіть є машини, які перевіряють педалі, натискаючи на цей перемикач по 100 000 разів. Це робиться для того, щоб побачити, чи можуть вони протистояти надмірним навантаженням. І вони дійсно можуть!

 

 

 

3. Всі кольори веселки!
На момент їх випуску, педалі ефектів від BOSS вирізнялись яскравим, різнокольоровим дизайном. Вони виглядали майже як космічні об’єкти зі Стар Треку! Завдяки використанню яскравих кольорів, педалі ефектів BOSS не тільки стали відрізнятись одна від одної, але й набули характеру та індивідуальності. Перші 3 педалі ефектів BOSS прозвали «світлофором» через їх червоний, жовтий та зелений кольори. Хоча деякі попередники педалей ефектів BOSS теж були розфарбовані, це тріо виглядало як «комплект», який легко було впізнати на сцені.

Упродовж багатьох років компанія зберігала певну сталість та логічна послідовність кольорів. Наприклад, педалі Delay від BOSS завжди були білими, Phase Shifters – зеленими, Compressors  —  синіми, а Flangers мали різні відтінки фіолетового. Також було декілька кольорів, які здаються дещо випадковими. Наприклад, педалі Distortion були всіх відтінків оранжевого (DS-1, DS-2 …), чорного (MT-2, HM-2 …) та червоного (XT-2).  А педалі Overdrives постійно схилялись до жовтого. І де тут логіка? ….

Задум полягав в тому, що кольори допомагають бачити, що є чим у вашому педалборді. Це було ще однією фішкою, до якої BOSS додумався раніше за конкурентів. Хоча багато інших виробників стомпбоксів все ще продовжують дотримуватись одного й того ж кольору та  концепції зовнішнього вигляду. Наступного разу, коли у вас буде така можливість, спробуйте педалборд зі стомпбоксів, які виглядають однаково. На вершині емоцій, посеред концерту, на темній сцені та з вогнями, що світять вам в обличчя… Чи легко вам буде відрізнити одну педаль ефектів від іншої? Не так легко, як на педалборді, заповненому стомпбоксами від BOSS, будьте певні.

 

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

 

 

4. Безшумне перемикання 
До 1977 року в більшості педалей, для увімкнення чи вимкнення ефекту, використовувались механічні перемикачі. З цим була одна проблема – при натисканні, перемикач видавав доволі чутне клацання, яке іноді відволікало увагу від самого виконання. Механічні перемикачі мали ще один недолік. Вони весь час забивались брудом, тому їх потрібно було постійного змащувати, щоб змусити працювали плавно.

Педалі ефектів BOSS були одними з перших, в яких використали електронні перемикачі на польових транзисторах. Це повністю усунуло неприємне клацання, характерне для традиційних механічних перемикачів, а також виключило можливість забруднення та заїдання.
Застосування електронного перемикача також потягнуло за собою необхідність включення буферної схеми. Це забезпечувало збереження основного тембру гітари при будь-якій довжині кабелю, навіть якщо сам ефект не задіяний.

 

5. Збереження налаштувань ефектів від BOSS
При розробці нової конструкції, було оптимізовано розміщення елементів управління педаллю. Перемістивши їх на сходинку нижче від поверхні перемикача, розробники допомогли запобігти випадковому зміненню налаштувань під час вмикання або вимикання ефекту. До речі, це нововведення вже з’являлось на більш ранніх моделях педалей ефектів, таких як Roland Phase II.

 

 

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

 

 

6. Увімкнено? Увімкнено.
Конструкція педалей ефектів BOSS передбачає наявність невеликого, але добре видимого світлодіодного індикатора, якого не було у більшості педалей 1977 року. На самих ранніх моделях цей світлодіод лише коротко блимав в момент, коли гітарист задіював ефект. Таким чином, він виконував функцію візуального нагадування, що потрібно перевірити стан заряду в батарейках. Через короткий проміжок часу BOSS змінив функціонал світлодіоду таким чином, щоб він продовжував світити весь час, поки ефект активований. Коли гітарист вимикає ефект, одночасно вимикається і світлодіод.

На темних сценах та для того, щоб швидко  з’ясувати, чи увімкнена педаль, ця функція була справжнім порятунком. Згодом вона стала стандартом для всіх FX педалей.
Щоб віддати належне оригінальному дизайну світлодіоду як індикатора заряду батарейок, на всіх педалях ефектів BOSS він дотепер позначається просто «CHECK».

 

Фото педалі ефектів від BOSS які змінили світ

 

 

7. Не слизька поверхня 
Поверхня перемикача на верхній платформі педалі ефектів для надійності покрита великою нековзною гумовою накладкою.  На нижній частині педалі також з’явилася гумова накладка, яка гарантувала, що педаль не ковзатиме по всій сцені, якщо її підштовхнути! Перемикач, розміщений під верхньою  платформою педалі ефектів, активувався натисканням всієї  її поверхні. Тому ідея гумової накладки була блискучим доповненням для того, щоб гарантувати, що педаль таки увімкнеться!

 

Фото педалі ефектів від BOSS

 

 

8. Живлення педалі ефектів від BOSS
Одним з найважливіших нововведень став термінал адаптера змінного струму. BOSS додав його, щоб позбавити користувачів від хвилювань щодо заряду батарейок – справжнє ноу-хау для 1977 року! Звичайно, якщо б батарейки все-таки були потрібні, їх можна було б легко та швидко замінити в потрібний момент. Треба було просто відкрутити гвинт та відкрити кришку. Інша перевага полягає в тому, що батарейний відсік педалі ефектів BOSS повністю ізольований від інших компонентів. Тому, якщо батарейки раптом потечуть, то це не забруднить та не пошкодить електроніку. Всі інші попередні педалі вимагали багато часу та наявність викрутки, щоб відкрити відсік та замінити батарейки.

Поєднання всіх цих конструктивних рішень додало педалям ефектів справді вражаючий набір функцій. Нові педалі ефектів BOSS стали відмінним технологічним продуктом — втіленням бажання забезпечити гітаристам максимально позитивні враження та можливості для творчості.
Конструктивні нововведення від BOSS були настільки прогресивними, що, починаючи з 1977 року, дійсно змінили саму концепцію дизайну педалей ефектів. Погляньте на будь-який сучасний стомпбокс, і ви напевне знайдете бодай одну функцію від педалей ефектів BOSS, представлених у 1977 році.

 

Фото педалі ефектів від BOSS