Точне співпадіння
Пошук в заголовках
Пошук за змістом
Пошук в записах
Пошук в сторінках
Вхід для дилерів

Гітарна педаль Boss SY-300 — це потужний інструмент, з яким ви отримаєте безліч можливостей

Гітарна педаль Boss SY-300 — це потужний інструмент, з яким ви отримаєте безліч можливостей

Головний редактор журналу «Sound On Sound» Пол Вайт розповідає, як використати цей потенціал на повну
Як давній шанувальник різноманітних гітарних синтезаторів від Roland, в тому числі й першого аналогового GR-300 (й багатьох інших), Пол Вайт з великим нетерпінням чекав можливості випробувати новий Boss SY-300, і тепер ви маєте змогу прочитати вичерпний відгук про цей синтезатор.
Маючи у своєму розпорядженні доволі багато часу, я чітко визначив усі переваги Boss SY-300, тому дана стаття насправді розповідає, як можна використати цей потужний інструмент найбільш ефективно. Звісно, найважливіша відмінність Boss SY-300 від попередніх синтезаторів полягає у тому, що його можна підключати до гітари без звукознімача, просто через кабель із стандартним роз’ємом. А ще він створений на базі Boss. Насправді, мабуть, найбільшою перевагою цього продукту є його простота. Цей синтезатор можна використовувати як будь-яку іншу гітарну педаль. Уявіть собі «чарівний» гітарний процесор, який невідомим чином продукує синтезовані звуки, і ви не помилитесь.

Для Boss SY-300 передбачено багато готових пресетів, які добре висвітлюють можливості інструменту, але прийде час, коли ви захочете створювати звуки самостійно. Логічне меню та акуратні ілюстрації роблять передню панель керування досить легкою у користуванні, а для додаткової зручності можна завантажити безкоштовне програмне забезпечення Boss Tone Studio Editor software, доступне як для Mac OS, так і для Windows.
Я особисто ним користувався, і можу підтвердити, що Boss SY-300 має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Завдяки значній кількості інформації, що відображається на екрані, інструкція з користування фактично не потрібна. З ним легко творити музику. Підключивши синтезатор до свого комп’ютера через USB-порт, ви не зможете зупинити своє натхнення створювати музику. Ще одною важливою особливістю є те, що ви можете робити записи через USB порт і навіть програвати записані раніше гітарні доріжки та змінювати їх.

gіtarna-pedal-boss-sy-300-00
ПІДКЛЮЧЕННЯ ДО ПІДСИЛЮВАЧІВ
Існує багато способів підключення Boss SY-300 до акустичної системи. Можна просто розмістити її між гітарою та звичайним підсилювачем, однак досвідченіші виконавці можуть отримати значно більше переваг, підключивши педаль до функціонального синтезаторного підсилювача. Окрім того, немає причин не спрямувати вихідний стерео сигнал безпосередньо на РА за умов забезпечення відповідного моніторингу.
Деякі із синтезованих аналогових звуків можуть мати дуже широкий діапазон, тому стандартний гітарний підсилювач може не впоратися з глибокими басовими звуками. Якщо у вас є відокремлений підсилювач для синтетичних звуків, то з окремими виходами для гітарних та синтетичних звуків (з можливістю роздільного балансування гітарних і синтетичних звуків для кожного патчу), ви зможете використовувати аналогову педаль гучності, щоб підсилювати або заглушати звук під час гри. Також є можливість для прямого під’єднання зовнішніх перемикачів та педалей через вхід TRS — подвійного педального перемикача або педалі експресії від Roland. Перевагою під’єднання педалі гучності (в ідеалі стерео) є відсутність необхідності використання педалі специфічної моделі чи величини опору. Роз’єми MIDI In та Out/Thru призначені для надсилання та отримання різних змін параметрів, обміну MIDI-даними та підключення MIDI-пристроїв.
ДЕКІЛЬКА КОРИСНИХ ПОРАД
Що потрібно зробити, щоб забрати звучання гітари і залишити тільки синтезований звук? У даному випадку з Boss SY-300 можна використати другу педаль, або ж зробити дві версії пресету: одну з гітарою, а іншу — без. Але якщо умієте користуватись паяльником і ще й до того ж граєте на Fender Strat або схожій гітарі, існує невелика хитрість, якою ви можете скористатись. На своєму Fender Strat я вилучив змінний резистор для низького тону, а тоді під`єднав середню ручку регулювання так, щоб вона функціонувала як загальний регулятор тембру. В інтернеті є багато інформації про те, як це зробити. У порожнину я вклав гніздо та підключив його прямо до виходу звукознімача, розташованого біля підставки гітари. Використовуючи одразу два гітарних проводи (скріплені разом так, що один з них має штекер потрібної форми), я під’єднав один прямо до гітарного підсилювача, а додатковий — до Boss SY-300, після чого вихідний сигнал із SY-300 подається прямо на стерео PA.
Перевагою такої системи є те, що SY-300 завжди отримує максимальний рівень сигналу і в більшості випадків звукознімач біля підставки підходить найкраще, оскільки він передає найбільшу кількість гармонік. Тепер ви можете використовувати регулятор гучності, щоб змінювати звук гітари, а синтетичний звук не мінятиметься. Таким чином ви отримуєте можливість окремо й незалежно керувати звуком гітари за допомогою регулятора та синтетичним звуком, використовуючи педаль.
Звісно, вам не обов’язково вникати у це все, але якщо ви хочете зробити Boss SY-300 частиною своєї гітари, то цю невеличку модифікацію гітари варто втілити, до того ж, потім зовсім нескладно повернути все як було. З іншого боку, якщо вас цілком влаштовує використання одного підсилювача для гітари та синтетичного звуку, і ви просто хочете мати можливість вмикати та вимикати синтетичний звук (а не плавно керувати ним), тоді ви може проігнорувати попередній матеріал і просто скористатися педальним перемикачем.
ПОРАДИ ЩОДО НАЛАШТУВАННЯ
Для тих, кому не вистачає терпіння, Boss SY-300 працює одразу після розпакування. Однак варто витратити кілька хвилин і переглянути інструкцію, оскільки пара простих налаштувань допоможуть отримати максимальну якість звуку та більш точну фільтрацію та зміну висоти тону. Це легка процедура і вона є описана в інструкції. Також можна зберегти різні налаштування для різних гітар.
Безумовно, все звучатиме добре, поки ви гратимете без помилок. Проте варто пам’ятати, що генератор формує звуки в результаті обробки сигналу від вібрації струн, а не від спрацювання тригерів, які відтворюють записані семпли. Саме тому варто приділити трохи часу та дотримуватись інструкції з налаштування, щоб забезпечити більш правильне звучання. Під час налаштування є можливість увімкнути використання внутрішнього компресора для вирівнювання звукового сигналу, який подається на синтезатор. Як на мене, краще тримати компресор увімкненим, оскільки він забезпечує стабільнішу якість звуку та кращий сустейн.
Інша опція – це увімкнення режиму бас-гітари, який покращує можливості звучання для цього інструменту. Насправді, Boss SY-300 вміє працювати з різними клавішними звуками та навіть іншими інструментами, тому, якщо маєте час експериментувати, то Boss має чим вас здивувати. Використовуючи Boss SY-300 з іншими педалями ефектів, слід підключати її на самому початку ланцюга, щоб вона обов’язково отримувала чистий сигнал на вході. SY-300 не працюватиме так добре, якщо подавати на вхід видозмінений звук, звук з ефектами wah wah, затримки чи реверберації. Звичайно, ви можете підключити її після тюнера або компресора. Проте, оскільки Boss SY-300 вже має хороший гітарний тюнер, то ви можете заощадити трохи місця, залишивши старий тюнер вдома.
gіtarna-pedal-boss-sy-300-02СТВОРЕННЯ ВЛАСНИХ УНІКАЛЬНИХ ЗВУКІВ
Якщо навіть звичайне редагування вас дратує, Boss SY-300 може запропонувати вам рятівну кнопку «Blender». Запам’ятайте, що кожен патч може складатися максимально з трьох шарів, кожен з яких має власні налаштування фільтрів, обвідної, генератора та інших параметрів.
Кнопка «Blender» дозволяє легко замінити будь-яку складову одного патча на довільну, скопійовану з іншого патча. Завдяки поєднанню та змішуванню шарів, скопійованих з існуючих патчів, ви можете створити зовсім нові мелодії, які звучатимуть по-новому і їх можна буде зберегти в секції користувача. І навіть якщо такий спосіб реагування музики не влаштовує вас, ви можете використовувати онлайн бібліотеку тонів, куди постійно додаються нові авторські звуки.
Сказавши це все, я рекомендую вам випробувати програми для редагування, щоб дослідити деякі базові звуки, і зрозуміти, що робить їх такими як вони є. Можна посперечатись про те, що найскладнішою частиною редагування є сторінка, яка дозволяє закріпити контролери за рядом функцій, але трохи терпіння принесе свої результати, оскільки саме ця частина програми є основою створення вишуканих синтетичних звуків. Тут ви можете визначити, що контролюватимуть педальні перемикачі, а також контролювати частоту фільтра чи інший ключовий параметр через ГНЧ або обвідну. Генератор формує сигнали з різною формою хвиль (прямокутні, трикутні, пилоподібні, синусоїда тощо), які використовуються, зокрема, у базових аналогових синтезаторах. Проте доступна також функція «Sharpness», у разі вибору якої і подальшого пропускання через фільтр, вдається досягти особливої виразності.
Чим вище налаштований перемикач, тим чіткіший звук. Як на мене, це корисний елемент для імітації звуків органу за допомогою накладання різних октав та програвання створеної доріжки через ефект «rotary simulator» (обертовий динамік). Його можна налаштувати таким чином, щоб швидкість обертання прискорювалась та уповільнювалась від натискання педалі. Це зробить звучання дуже схожим до ефекту Леслі. Якщо накладати його одразу на чистий звук гітари, цей ефект звучатиме досить правдоподібно, якщо продовжувати змінювати швидкість обертання так, як це робив би справжній органіст.
Ще одна особливість, яку не так легко одразу помітити – це сторінка «Layers», яка дозволяє налаштувати різний нотний діапазон для кожного з трьох генераторів. Таким чином ви отримуєте щось схоже на клавіатуру з розділенням, тільки для гітари. Це справді корисно, якщо ви хочете залишити нижні ноти для басів, а верхньому регістру додати більше складної текстури. Однак, варто розуміти, що це працює тільки через відтворення нот і не може використовуватися для розпізнавання струн  — що, у свою чергу, вміє робити роздільний звукознімач.

ПАМ’ЯТАЙТЕ ПРО ТИП ІНСТРУМЕНТУ, НА ЯКОМУ ВИ ГРАЄТЕ
Якщо порівняти звичайний гітарний синтезатор і Boss SY-300, то з останнім ви отримуєте більшу природність звучання, але за рахунок більш обмеженого набору звуків. Незважаючи на те, що цей електронний пристрій призначений для відтворення широкого спектру аналогових синтетичних звуків (від гарячих соло до глибоких басів), ви не добудете з нього звуків роялю.
У мене вже є VG-99 від Roland, а також гітара з роздільним звукознімачем, і у багатьох випадках синтезатор HRM спроможний видати мені схожий набір звуків, хоча VG-99 не має секвенсування та деяких функцій, доступних на SY-300. Не зважаючи на те, що це строго аналогова звукова машина, SY-300 може генерувати деякі стильні полі-синтезаторні або неприродні звуки з можливістю створення ритмічних пульсацій, «мелодій однієї ноти» або вишуканих ритмів.
Цифрова зміна висоти тону використовується для налаштувань генераторів з кроком до 24-х напівтонів (вгору та вниз). Також ви можете запрограмувати «ковзання» строю, хоча може здатися дивним, що зсув висоти тону не може бути застосований до чистого звуку гітари, якщо ви використовуєте його як джерело генератора. Граючи поліфонічні уривки, особливо із ковзанням строю, звучання здається більш природнім, якщо я добуваю прості акорди з двох-трьох нот, або якщо я граю арпеджіо, а не б`ю по струнах. Хоча, на відміну від інших синтезаторів, що слідкують за основним тоном, Boss SY-300 адекватно реагує на бій по струнах.
Однак, деякі складні акорди можуть інколи вплинути на це, якщо грати всі ноти одразу. Особливо воно помітно при використанні генераторів шуму (noise oscillators). У такому випадку звучання окремого уривку може бути досить немелодійним, але це менш помітно при накладанні гітарних звуків. При використанні оригінального гітарного звуку у ролі джерела генераторного звуку зміна висоти тону та арпеджіо для цього генератора стають недоступними.
Широкій набір цифрових ефектів забезпечується чотирма вбудованими процесорами ефектів, які дозволяють змінювати звук гітари у незвичні способи, а можливість застосування ефектів у будь-якому місці відкриває багато додаткових можливостей. Насправді немає причин не створювати патчів із обробленим звучанням гітари – це може вберегти вас від необхідності придбання окремого блоку мульти-ефектів.
«Синтетичні звуки з природно швидкою атакою дозволяють застосування арпеджіо та обробку секвенсором».
Новачкам у справі гітарних синтезаторів варто знати, що деякі звуки навмисне мають повільну атаку, тому не варто грати швидкі уривчасті мелодії, а потім нарікати, що синтезатор за вами не встигає. Потрібно сконцентруватись на інструменті, який ви бажаєте відтворити. Якщо ви граєте партію струнних інструментів, або можливо духових, то вам потрібно уявити, як це відтворювалося б на справжньому інструменті.
Повільним звукам потрібен час на «розгортання», тому грайте відповідно. Ви помітите, що період сустейну перед згасанням такого синтетичного звуку надзвичайно довгий, тому, навіть якщо ви під’єднаєте додаткову педаль, щоб утримувати звуки на невизначений термін, то у цьому, швидше за все, не буде потреби.
Синтетичні звуки з природно швидкою атакою дозволяють застосування арпеджіо та обробку секвенсором, а ефект уповільнення можна використати в будь-який момент, щоб уповільнити відтворення окремих нот. Але майте на увазі, що це, в принципі, ефект, який запускається при певному рівні сигналу, тому впливатиме тільки на початок ноти або акорду. Так, наприклад, граючи легато, ви відчуєте цей ефект тільки для першого звуку, а не всієї фрази. Ви також можете налаштувати параметри обвідної для окремих осциляторів, щоб звук затихав швидше, ніж зазвичай, і це надасть йому короткого, щипкового ефекту банджо.

gіtarna-pedal-boss-sy-300-06

НАЛАШТУВАННЯ ГЕНЕРАТОРА ХВИЛЬ
Я ще нічого не розповів про можливості кільцевої модуляції та синхронізації для Boss SY-300, хоча вони вміло продемонстровані в деяких базових налаштуваннях. Функцію синхронізації зазвичай використовують у тих випадках, коли один генератор використовується як основне джерело звуку, а інший (із змінними параметрами висоти тону) використовується в якості синхронізуючого сигналу.
Фактично, генератор основного сигналу скидається на початок свого циклу синхронізуючим генератором, і зі зміною висоти тону останнього ви чуєте звук, який найкраще можна описати як щось середнє між фленджером та плачем гітари. Це часто успішно використовується при монофонічній грі, коли виконавець намагається симулювати розлагоджену електрогітару. Однак такий метод менш ефективний з акордами, оскільки їх складність часто робить звучання неприємним. Електрична гітара – дуже виразний інструмент, а Boss SY-300 дозволяє виконавцю грати природно, без необхідності адаптувати свою техніку гри. Це, в свою чергу, дає більше контролю під час сольних виконань, ніж із звичайним синтезатором. SY-300 чітко вловлюватиме всі нюанси вашої гри та вібрато, що звучить набагато природніше, ніж звичайна LFO модуляція, яка, у свою чергу, використовується для більшості синтезаторів. Ви можете використовувати свою тремоло-систему, і SY-300 без затримок та помилок відтворюватиме звук.
Ще одна річ, яку я випробував, і яка мені здається на диво продуктивною – це гра на гітарі через SY-300 з eBow. Якщо ви не знаєте що це, то варто зайти в YouTube і пошукати відповідну інформацію. Можливість грати плавні звуки легато з безмежною затримкою робить звучання зовсім іншим, ніж зі звичайним синтезатором або гітарними синтетичними звуками. Мені ніколи не вдавалось досягти успіху у використанні eBow із стандартними синтезаторами, що слідкують за основним тоном, але Boss SY-300, здається, був створений саме для цього.
ПІДВЕДЕМО ПІДСУМКИ
Репертуар аналогових звуків Boss SY-300 можливо не настільки багатий, як у деяких моделей серії GR від Roland (які працюють на основі семплів), але той факт, що він дає такі природні відчуття і такий невибагливий до способу гри — це величезна перевага, ніби мені дали можливість грати на будь-якій гітарі.
Ви також можете використовувати перемикачі, щоб змінювати звучання під час самого виконання, наприклад, вмикати ковзання строю, приглушувати звук, або змінювати швидкість обертання динаміків. А якщо ви готові до експериментів, то SY-300 здивує вас неочікувано складними і текстурованими звуками. А на концерті в пабі ви легко добудете EDM акорд або щось басове, щоб вразити свою публіку. Звичайно, його палітра тонів сильно відрізняється від старого GR-300, і це стосується всіх напрямків.
Якщо ви раніше пробували грати з гітарним синтезатором, і вирішили, що це не для вас, то я все одно рекомендую випробувати Boss SY-300. Після першого разу ви відчуєте, що це зовсім інша машина, і у неї попереду велике майбутнє.